onsdag 8 februari 2017

När jag insåg att en tomat kostade 10 kronor!


Nu när jag har satt upp en massa mål så krävs det en actionplan för att nå målen. Ett av målen är att minska våra matkostnader varje månad med 500 kronor. Från 4000 kr i månaden till 3500 kr (för 2 personer exkl. jobbluncher). Trots att jag springer i hjulet kommer jag inte uppfinna det igen. Vi kommer därför köra lite beprövade metoder som:

  • Storhandling 2 ggr/månaden på Willys istället för snordyra Ica/Konsum som ligger nära
  • Späda ut maträtter med morötter, bönor, linser, etc.
  • Köpa mer kortdatum och extrapriser
  • Äta mer efter säsong
  • Äta mer vegetariskt
  • Inte köpa vissa saker då vi insett att vi gör det minst lika bra själva, exempelvis taccokrydda och dressingar.
Det dyra kvittot med endast 9 artiklar

Vi kommer även spara kvitton varje månad. Jag har alltid tagit kvittona för att kolla så att extrapriserna kommer med (vilket brukar vara 50/50). Nu kommer vi däremot kolla på dem ordentligt efter någon månad och analysera lite. Efter att endast ha sparat några kvitton och skummat dem insåg jag att mina 4 tomater kostade nästan 10 kronor styck! Det är helt groteskt dyrt. Vi insåg därför att vår standardsallad på tomat och gurka blir jättedyr. Vi äter den jämt till varje måltid. Vi äter inte alls sallad efter säsong nu utan brukar bara köpa de billigaste alternativet av tomater i affären just då. Kanske visar det sig att vi kapar 500 kronor på att bara sluta köpa tomater och gurka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar