måndag 6 februari 2017

Minimalism i ett nötskal à la ekorren


Minimalism i ett nötskal à la ekorren 



Snubblade över denna blogg gällande minimalism och blev fascinerad. 
Har sedan dess blivit helt fast i konceptet. Så här har jag använt begreppet:

Jag vill konsumera mindre. Jag har börjat bli äcklad av snack om nya bilar, konsumtion i syfte bara för att skryta, all reklam och hela konsumtionssamhället, får nästan lite kräk-i-munnen-illamående-känsla av ytligheten i det och hur vi förbrukar upp jordens resurser med slit och släng.

Efter att ha rensat som en galning märker jag vilken lättnad i vardagen det är när kökslådorna inte är knökfulla av skrot eller när handduks-skåpet faktiskt går att stänga och inte är helt ihopknöklat av fula gratishandukar och uddalakan som aldrig används. Det är även trevligt att bara använda de saker jag gillar mest och när det ser undanplockat ut utan att behöva plocka i en halvtimme. 

Tävlingsmänniskan i mig får sig en liten knuff efter att jag börjat tänka över vad jag faktiskt behöver köpa, efter att ha insett att vi har haft dubletter av saker, att garderoben är mer än välfylld. Hela köpkulturen är dock så djupt rotad men efter mina resonemang ovan har jag satt köpstopp för 2017. Köpstoppet gäller dock bara kläder och prylar. Upplevelser, resor, efterjobbetöl osv. inkluderas inte.

Vill maximera tiden och min energi. För att göra det vill jag minimera störmoment, grejer som är i vägen, skrivbord som är fulla, mail-korgar som svämmar över, kläder i överflöd i garderoben, prylar att plocka undan, papper (hej digitala framtiden). Less is more helt enkelt.

Har tänkt spara en slant också för diverse mål, vilket blir en följdreaktion à la hönan och ägget/ekorren och hjulet; 

Privatekonomi 💙 Minimalism. 

/Ekorren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar