torsdag 2 februari 2017

Kapa fasta kostnader!


Om du inte redan visste det så börja kapa fasta kostnader! Om du visste men har svårt att få tummen ur så länkar jag lite så slipper du Googla. Följande kan du kapa utan att det försämrar din livskvalitet, gör dig snål eller utan att du ens kommer märka av det + att du sparar pengar som du kan investera istället:



  • Bolån såklart. Varför ska du betala flera tusen extra om året när du inte behöver. Folk snackar snittränta. Vi bytte bank och fick 1,39% istället för 1,65%, samt fick bort kostnader för kort och extra rabatt på försäkringar. För att jämföra snitträntor, kolla t.ex. här. Vad har du för bolåneränta, är den rimlig i dagens lågränteläge 2017 verkligen?

  • Försäkringar. Jämför härBehöver du verkligen ha en helförsäkring på bilen? Jag funderar på att endast ha trafikförsäkring då halvförsäkringen inte ens visar sig täcka allt då vår bil är äldre än 8 år- tji fick vi! Samt att vi endast kör på helgerna, pengar i sjön?

  • El.  Här snackar vi en trist kostnad att betala, kapa! Kolla t.ex. här.

  • Netflix, HBO, Spotify, tidningsprenumerationer etc. Fundera på vilka du använder, kör familjeabonnemang på Spotify (eller dela om ni lyckas), gå med tillfälligt en månad om du vill se en serie, prova gratis en månad, men glöm inte att säga upp det sen om du inte använder det!

  • Kortavgifter- många bäckar små...varför ska du betala banken avgifter för ditt kort. Du får troligen 0,0 % i låneränta på ditt sparkonto och betalar redan överpriser på ditt eventuella bolån. Förhandla bort det med banken, eller byt bank för bolånet som i punkt 1 och ta bort denna kostnad i bytet.

  • Radiotjänst- haha trodde du att jag hade alla lösningar? Jag betalar radiotjänst varje månad, sura pengar då jag inte ens ser på TVn, utan endast på datorn. MEN min sambo vill ha det för sport-kvällar. Inte lyckas jag ljuga heller när de ringde upp på lördagkväll under en kräftskiva. Men om du kan- släng ut TVn vettja!

  • A-kassa. Ja, jag betalar det, men jämför så att du inte betalar för mycket. Jag betalar 100 kr per månad och det tycker jag är rimligt. Jämför här.

  • Mobilabonnemang- Ptjaa det är ju rätt bra nuförtiden att ha. Kan du få det i jobbet? Annars finns det billiga sajter som "Hallon" eller "Vimla". Jämför iallafall först här

Har du fler fasta kostnader än så? Varför? Kan du få bort dem?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar